Formthotics Fotinlägg

Formthotics formgjutna ortopediska fotinlägg får du gjorda på Fysiokliniken city. Dessa är flyttbara mellan dina skor och vi gör de direkt till dig. Rätt fotinlägg väljs ut till dig och vi korrigerar sedan detta så du känner att fotinlägget och skorna är som gjorda för dig. Den djupa hälkoppen ger ökad stabilitet och kontroll för hälen. Stötabsorberingen minimerar kraften ifrån hälen och upp i benet. Foten stabiliseras i sin neutrala position och ger stöd längs medial sida. Detta utan att “låsa” foten och förhindra fotens naturliga rörelse av pronation och supination.

Formthotics fotinlägg passar de flesta typer av skor och aktiviteter och vi utvärderar vilken typ som passar dig bäst samt kan ytterligare korrigera med pelotter eller kilar om det behövs. Formthotics fotinlägg både förebygger och reducerar smärta i fötter, hälar, underben, knä, höft och rygg. Rekommenderas av läkare och terapeuter över hela världen då det ger optimal support och minskar slitage på kroppen. Formthotics har gjort fotinlägg till skor i mer än 30 år, och hjälpt många med ömhet och smärta i både fötter, knä, hälsena, lår, höfter och rygg. Ger optimal support av fotens anatomi och tryckpunkter.

Sport

Formthotics har gjort inlägg till skor i mer än 30 år, och hjälpt många med ömhet och smärta i både fötter, knä, hälsena, lår, höfter och rygg.

Hike

Formthotics inlägg gör det möjligt att få optimalt individuellt stöd till dina fötter.

Everyday

Formthotics inlägg ger bättre balans, ökad komfort och förebygger skador.

Varför Formthotics?
Med Formthotics fotinlägg undgår du för stor rotation i fötter och ben, och reducerar därmed risker för skada och smärta, som kan fortplanta sig långt upp i kroppen. Har mycket positiva effekter på hälsmärta, ömma fötter, främre underbensrotation, inåtrotation av underbenet, knäsmärta, inåtrotation av låret, höftsmärta, muskulär obalans i bäckenregionen, ländryggsmärta, smärta i ryggen, halgus valgus, plantar faschit, Mortons syndrom, hopparknä, benhinneproblem etc.

När Formthotics?
Formthotics kan användas både som förebyggande och behandlande. Ofta är vi inte skapta med ett “perfekt” fotvalv och behöver då få rätt stöttning för att inte fel belasta knä och rygg. Inläggen är sedan flyttbara mellan olika skor och kan med fördel användas dagligen. Undersökningar på företag har visat väldigt bra effekter. Anställda som står och går till stor del av sin arbetstid har utvärderat effekten av att ha formgjutna inlägg i sina skor. Man har bl.a upplevt mindre trötthet i fötter ben och rygg, minskad smärta, mindre ömma fötter samt att det upplevs skonsamt för knäna. Vi kommer gärna ut till ert företag och gör inläggen på plats. Hör av er till oss så bokar vi ett möte.

Var hittar jag Formthotics?
Kontakta oss på Fysiokliniken City för en konsultation.